Voldoen vereenvoudigde romans aan voorwaarden voor NT2-woordenschatverwerving? Let's find out!
In het OPO Nederlands 5 zijn we onszelf gaan verdiepen in het leren van Nederlands als tweede taal. We maakten tijdens de lessen kennis met verschillende methodieken om anderstalige nieuwkomers te ondersteunen in het leren van Nederlands. We zagen zo bijvoorbeeld ook dat men vaak vereenvoudigde romans of teksten gebruikt om deze mensen authentiek materiaal te kunnen bieden op hun niveau. Nu zag ik in een artikel van Levende Talen Tijdschriften dat ze dit gegeven eens wat kritischer bekeken. Ze zijn namelijk gaan onderzoeken of deze vereenvoudigde romans voldoen aan de voorwaarden voor NT2-woordenschatverwerving. Ik was heel benieuwd naar wat ze hierover te zeggen hadden en ik vertel je hier graag meer over in dit artikel.
Gebruik van geschikt tekstmateriaal
Het is nodig om op zoek te gaan naar geschikt tekstmateriaal wanneer je NT2-lessen geeft, maar uit ervaring van de taalondersteuning die we hebben gegeven vanuit de opleiding, merkte ik wel dat dit niet altijd makkelijk te vinden is. Online is er veel te vinden, maar hoe weet je dat dit kwalitatief in orde is of hoe weet je wat dat tekstmateriaal inhoudelijk zeker moet bevatten voor NT2'ers? Wel, er zijn verschillende zaken waarmee we rekening moeten houden: er moet voldoende herhaling van bepaalde woordenschat inzitten in een duidelijke context, het moet aansluiten bij de interesses van de doelgroep en het gebruik van grammatica moet een opbouwende moeilijkheidsgraad bevatten.
Wat met het beschikbaar tekstmateriaal?
De studie van Levende Talen Tijdschriften toont aan dat veel vereenvoudigde romans niet voldoen aan deze criteria. Ze houden vaak onvoldoende rekening met het gebruik van een passende woordenschat en gebruik van grammatica. Vaak bieden ze ook te weinig herhaling van kernwoorden, waardoor het moeilijker wordt om nieuwe woorden te leren. Ook is het niet makkelijk om vereenvoudigde romans te vinden die aansluiten bij de leefwereld van NT2-leerders, wat natuurlijk niet bevorderlijk is voor de motivatie. Er zou ook te weinig visuele ondersteuning toegevoegd zijn aan deze aangepaste teksten, terwijl dit ook echt een must kan zijn voor het verwerven van nieuwe woordenschat.
Conclusie
Het is dus echt belangrijk dat we de beginsituatie van onze doelgroep goed kennen. Zo kunnen we gericht op zoek naar geschikt tekstmateriaal. Het is ook heel belangrijk dat we het niveau goed kunnen inschatten van de leerling en de tekst, zodat we de leercapaciteit kunnen verhogen. Kortom, pluk niet de eerste beste tekst van het internet wanneer je aan de slag gaat met anderstalige nieuwkomers. Ga kritisch om met het materiaal dat je vindt om het maximale uit je lessen te halen.