Meertaligheid in de klas: in de praktijk

24-05-2023

Meertaligheid binnen de klasmuren lijkt op sommige scholen wel uit den boze, maar ik ben ervan overtuigd dat dit zeker een verrijking kan zijn voor alle leerlingen. Leerlingen kunnen van elkaars talen iets leren en hiermee krijgen ze meer inzicht in taal op zich. Maar hoe pak je dit juist aan in de klas? Hier ben ik naar op zoek gegaan in het tijdschrift FONS.

Zelfvertrouwen

Er zijn verschillende zaken waarmee we rekening moeten houden wanneer we het spreken van thuistalen willen integreren in onze lessen. Het is allereerst belangrijk dat we ervoor zorgen dat de leerlingen zich comfortabel voelen bij het spreken van hun thuistaal in de klas. Het is dus belangrijk dat we het zelfvertrouwen van de leerlingen stimuleren om de drempel te verkleinen. Het kan ook helpen om te beginnen met makkelijke onderwerpen die heel nauw aansluiten bij de leefwereld van de leerlingen. Hierdoor zullen ze zich sneller comfortabel voelen. 

Verschillende schrijfwijzen

Het is aan te raden om de verschillende schrijfwijzen te bestuderen samen met je leerlingen. Het alfabet lijkt heel universeel, maar dit is het vaak niet. Het kan ook interessant zijn om de verschillen tussen alfabetische en pictografische talen te bekijken. 

Werkvormen

Bij welke werkvormen ga je de leerlingen in hun thuistaal laten spreken? Je kan de leerlingen op verschillende manieren opdelen. Bijvoorbeeld groepjes van leerlingen met dezelfde thuistaal of net in gemengde groepjes. Afhankelijk van welke activiteit je kiest kan de werkvorm een belangrijke rol spelen om de leerlingen aan te zetten. Wanneer de leerlingen nog extra ondersteuning nodig hebben bij het inzetten van hun thuistaal op school is het misschien verstandiger om de klas op te delen in taalteams. Vanaf ze zich meer op hun gemak voelen kan je ze in gemengde groepjes beginnen zetten.

Zelfstandig aan de slag

Wanneer de leerlingen comfortabel zijn met het spreken van hun thuistaal op school kan je ze stimuleren om hier zelfstandig mee aan de slag te gaan. Je kan hen stimuleren om eens een lesje te geven aan hun klasgenoten over hun thuistaal. Of je kan een voorleeswedstrijd organiseren in verschillende talen.

Bron: Beldman Z. (november 2022) - FONS, Inzetten op meertaligheid in de klas: praktijkvoorbeelden

Mijn mening over meertaligheid in de klas

Meertaligheid op scholen is vaak uit den boze. Ik begrijp dit wel wanneer ze dit bedoelen op de speelplaats. Het kan voor de leerlingen zorgen voor misverstanden wanneer ze elkaar niet begrijpen en voor de leerlingen die nog niet helemaal weg zijn met het Nederlands is dit zeker een goede oefening. Maar ik denk wel dat het zeer nuttig kan zijn om dit soms wat meer aandacht te geven binnen de klasmuren. Door verschillende talen te spreken leer je vaak andere inzichten over taal. Ik vind ook dat de leerlingen aangemoedigd moeten worden om hun thuistaal te onderhouden. Het spreken van meerdere talen is een verrijking en dit zouden we wat meer aandacht mogen geven.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin