Meer aandacht voor goed gedrag op school ten voordele van het niveau van het Vlaamse onderwijs
In De Morgen las ik (opnieuw) een artikel over de verontrustende daling van de Vlaamse onderwijsresultaten. Alweer scoren we slecht in wiskunde en wetenschappen (taal ook, maar daar gaat het deze keer niet over). Het gebrek aan het voldoende beheersen van basisvaardigheden, problemen met discipline, te lage verwachtingen en een grote kloof tussen jongens en meisjes lijken de grootste oorzaken te zijn hiervan. Hoe deze daling tot stand is gekomen, ligt volgens verschillende experts aan de basis: er zijn andere zaken die de laatste jaren meer aandacht kregen, waardoor een goed fundament op vlak van wiskunde en wetenschappen op de achtergrond verdween.
Wat kunnen we dan doen om het tij te keren en goed gedrag te stimuleren? 6 tips uit het artikel:
- Creëer structuur en rust: Zorg voor een gestructureerde lesomgeving met duidelijke routines.
- Focus op basisvaardigheden: Besteed aandacht aan rekenvaardigheden en leg verbanden tussen onderwerpen.
- Stel hoge verwachtingen: Moedig leerlingen aan om zich te verbeteren, ongeacht hun achtergrond.
- Extra ondersteuning: Bied extra oefenmomenten aan kwetsbare leerlingen.
- Samenwerking: Werk samen met ervaren collega's om je eigen onderwijspraktijk te verbeteren
- Professionele ontwikkeling: Volg bijscholing, leraren moeten altijd blijven leren!