Het onderwijs kan helpen jongeren te behoeden tegen de gevaren van sociale media

08-01-2024

Sociale media hebben de dag van vandaag een enorme invloed op onze wereld en nog net iets meer op die van onze jongeren. We zien een heleboel positieve effecten, bijvoorbeeld dat het een positieve invloed kan hebben op de identiteitsontwikkeling bij jongeren, maar we zien ook veel negatieve en zorgwekkende effecten. Omdat ouders zich niet altijd bewust zijn van die gevaren of niet altijd even betrokken bij de opvoeding van hun kinderen, vind ik het dus belangrijk dat er meer aandacht wordt besteed aan de gevaren hiervan op school.

Gehersenspoeld door TikTok

Zo lezen we in een artikel van De Morgen dat sociale media de behandeling van eetstoornissen kunnen beïnvloeden. Dit is een heel zorgwekkend fenomeen als je het mij vraagt. Jongeren die in eerste instantie niet ontevreden zijn over hun lichaam worden gehersenspoeld door alle ideaalbeelden die ze zien passeren op TikTok en Instagram. Zo lezen we een getuigenis van Lena (21), zij was iemand die nooit onzeker was over haar lichaam. Maar na enkele extreme dieetfilmpjes te zien op sociale media, is de bal voor haar ook beginnen rollen.

Beeld Timon Vader
Beeld Timon Vader

Sondeselfies als statussymbool

Een groot deel van de jongeren met een eetstoornis valt terug na het zien van slechts één filmpje op TikTok. Als kers op de taart komt er dan ook nog eens bij dat selfies met sondevoeding een soort van statussymbool zijn geworden onder de jongeren. Het lijkt mij wel dat het bijna een trend is om te kampen met een eetstoornis. Gevaarlijker dan dit gaat het volgens mij niet meer worden.

Uit het jaarlijkse Apestaartjaren-onderzoek blijkt ook dat bijna de helft van de middelbare scholieren al is blootgesteld aan schadelijke manieren van dun worden en vermageren. Ook wordt er bij bijna 1 op de 10 jongeren een eetstoornis gediagnosticeerd en zijn er bij 1 op 5 jongeren signalen van een eetstoornis.

Ook pesters krijgen vrij spel

Los van de grote impact op eetstoornissen zien we ook dat pesters vaak vrij spel krijgen op sociale media. Er is op de speelplaats al niet zo veel controle op wat de jongeren onderling doen en zeggen. Maar verscholen achter een schermpje, weten we er denk ik nog veel minder over. Dit gaat volgens mij dan ook hand in hand met de complexen die jongeren zichzelf sowieso aanpraten onder invloed van de ideaalbeelden waarmee ze worden bestookt.

Oplossing in het onderwijs?

Een volledige oplossing gaan we volgens mij niet vinden in het onderwijs, maar ik ben er wel van overtuigd dat een preventieve aanpak op school positieve effecten zal hebben. Ik denk daarom dat we onze kinderen nog alvorens ze op sociale media zitten moeten behoeden tegen de gevaren hiervan. Misschien is het ook wel een idee om dit sowieso op te nemen in het leerplan, startende bij dat van de lagere school. Hoe dan ook, er moet iets worden gedaan aan deze zorgwekkende cijfers. Daarom moeten we allemaal onze stem laten horen voor een veilige toekomst voor onze jongeren.

Bronnen

NWS, V. (12:30+02:00). Hoe bepalend zijn sociale media voor het mentale welzijn van jongeren? vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/10/06/effect-van-sociale-media-op-tieners/

Galle, C. (2023, december 23). 'Het vreemde was: Hoe minder ik woog, hoe zwaarder ik me voelde': sociale media kunnen behandeling van eetstoornissen ernstig bemoeilijken. De Morgen. https://www.demorgen.be/nieuws/het-vreemde-was-hoe-minder-ik-woog-hoe-zwaarder-ik-me-voelde-sociale-media-kunnen-behandeling-van-eetstoornissen-ernstig-bemoeilijken~b9053bb2/

Jongeren en sociale media—Vind ik (niet zo) leuk …. (z.d.). KU Leuven Stories. Geraadpleegd 8 januari 2024, van https://stories.kuleuven.be/nl/verhalen/jongeren-en-sociale-media-vind-ik-niet-zo-leuk 

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin