54 minuten - Marieke Nijkamp
Voor een van mijn boeken voor mijn laatste deel van het cultuurportfolio, heb ik gekozen voor '54 minuten' van Marieke Nijkamp. Ik kende het boek niet en ontdekte het tijdens een van de lessen Nederlands. Tijdens deze les bekeken we hoe we met bepaalde boeken kunnen werken in de onderwijspraktijk op verschillende niveaus.
Een van de dingen die ik leerde na het bekijken van de vertalingen naar de onderwijspraktijk, was dat het niet zo heel makkelijk is om te volgen wie welk personage is en dat het misschien wel een goed is om de personages op te lijsten. Ik vond dit idee heel interessant en het inspireerde me om met dit boek ooit aan de slag te gaan in de les, dus ik vond het belangrijk om zelf uit te zoeken hoe dit precies in z'n werk zou gaan.
Ik kocht het boek in een handige pocketversie voor een schamele €7 en was vertrokken. Het boek gaat over een jongen (Tyler) die een schietpartij houdt in een school in Alabama. Het volledige boek gaat over de 54 minuten dat deze schietpartij duurde, maar bekeken vanuit verschillende perspectieven. Om de paar bladzijden lees je het moment vanuit iemand anders' perspectief. De schietpartij vindt plaats in de aula van de school waarin op dat moment de directeur een welkomstspeech geeft.
Autumn
We lezen het verhaal o.a. door de ogen van Autumn, de zus van Tyler. Tyler en Autumn komen uit een slechte gezinssituatie waardoor ze een speciale band hebben met elkaar. Autumn is de persoon in de aula die Tyler probeert af te leiden. De deuren in de aula zijn allemaal op slot en ze probeert tijd te rekken zodat ze misschien kunnen ontsnappen.
Sylvia
Sylvia is de persoon die Autumn probeert te helpen om Tyler af te leiden. Ze heeft ooit het één en het ander meegemaakt met Tyler en is wat bang van hem, maar ze beseft wel dat ze een beetje vat op hem heeft.
Claire
Claire is op het moment van de schietpartij buiten aan het trainen met het hardloopteam van de school. Ze horen schoten in de verte en ze besluit om met haar vriend Chris hulp te zoeken. Terwijl ze hulp zoeken komen ze verschillende gruwelijke taferelen tegen die hen aan het denken zetten over wat er aan de hand kan zijn in de school.
Tomas
Tomas en zijn vriend Fareed zijn op het moment van de schietpartij in de administratieve vleugel van de school. Ze bellen de politie en proberen de deuren van de aula los te maken.
Tyler
Uiteindelijk hebben we nog de schutter: Tyler. Hij berooft zichzelf van het leven na het aanrichten van het bloedbad.
Zoals jullie misschien al merken, is het toch echt een stevig verhaal. Het boek is pakkend en je ontdekt steeds meer over wat de motieven van Tyler zouden kunnen zijn en hoe mensen hem eigenlijk toch liever zagen dan hij zelf dacht. Het boek is naast het onderwerp soms ook heftig op vlak van hoe alles beschreven is. Er wordt heel gedetailleerd beschreven over wie er werd neergeschoten en hoe dit eruitzag. Het boek is dus niet voor gevoelige lezers, maar helaas wel maatschappelijk relevant. We horen hier bij ons niet vaak van schoolschutters, maar in Amerika is dit echt een probleem. De daders zijn vaak jongeren wiens mentaal welzijn helemaal onder nul is en daar ligt de focus in dit boek toch wel op. Het is een goed boek over een moeilijk thema dat veel poorten opent om gespreksonderwerpen aan te knopen. Kortom, een goede ontdekking om te gebruiken in de klas.